7 ANLEDNINGAR TILL VARFÖR DU SKA BÖRJA MED RÖRLIGT INNEHÅLL

Emotionellt engagemang, exakt mätbarhet och större möjligheter till konvertering. Här är sju starka anledningar till varför du bör addera rörlig bild i kommunikationsmixen.

Film är catchy – du vet det själv. Det är lätt att konsumera, lätt att mäta och lätt att dela. Det enkla faktum att det rör på sig gör att det drar till sig blicken och fångar mottagarens intresse. För de allra flesta kommunikatörer och marknadsförare är det redan ett naturligt inslag i kommunikationsmixen. Men för dig som ännu inte fått ändan ur vagnen har vi samlat några av fördelarna med att jobba med rörligt.

1. Berätta något!

En bra berättad film är nästan omöjlig att stå emot. Sätt färg på hållbarhetsrapporten med ett spännande reportage där ni visar vad som åstadkommits under året. Låt ett fängslande personporträtt exemplifiera karriärvägarna internt. Det är med medryckande historier och möten med människor som du verkligen kommer att förändra attityder och beteenden hos din målgrupp.

2. Förklara något komplicerat

Rörligt innehåll i form av filmat material, grafik och animeringar kan förklara komplexa saker på ett enkelt sätt. Det som känns komplicerat och oöverskådligt i text blir tydligt och begripligt när det presenteras visuellt i en film.

3. Video i sociala medier

Konkurrensen om uppmärksamheten är stenhård. Då kan det vara en video som gör att just ditt budskap tar sig hela vägen fram till mottagaren. Så länge du är relevant, intressant och bidrar med någon form av värde till målgruppen, vill säga.

4. Exakt mätbarhet

I dag kan vi mäta det mesta vilket ger värdefulla insikter om hur innehållet tagits emot och hur det kan förbättras framåt. Många gånger kan du se exakt när mottagarna tappade intresset och slutade titta. Och därmed också vilka budskap de hann få med sig innan de lämnade.

69 procent uppger att de hellre tittar på en video för att lära sig om ett företags produkt eller tjänst. Samma siffra för textbaserat innehåll är 18 procent.

5. Förbättra webbplatsen

Med video på din webbplats förbättrar du inte bara söket, det bidrar också till att besökarna stannar längre på din plattform. Detta hänger förmodligen ihop med att mottagare i högre utsträckning tar till sig information via rörligt innehåll än text. Enligt en undersökning från Wysowls uppger 69 procent att de hellre tittar på en video för att lära sig om ett företags produkt eller tjänst.

6. Support dygnet runt

Får du många frågor om en specifik tjänst eller service? Krångliga processer eller frekvent återkommande frågor kan presenteras som smarta guider och instruktionsfilmer. På så sätt kan du erbjuda support till kunderna i princip dygnet runt och samtidigt avlasta teamet på kundtjänst.

7. Konvertera mer, sälj mer!

Enligt Wysowls undersökning uppger 84 procent av mottagarna att rörligt innehåll har bidragit till att de köper en produkt eller tjänst. Rörligt innehåll bidrar alltså till konvertering. Av de tillfrågade marknadsförarna uppger 78 procent att rörligt innehåll har bidragit till ökad försäljning, 84 procent att det genererat leads.

Listan skulle kunna göras ännu längre, vi har exempelvis inte ens berört digitala events och kickoffer, som är stekhett nu i tider med social distansering.

Kom igång med rörligt

På Birdh producerar vi rörligt innehåll till sociala medier, till events och webbsidor, vi har gjort reportage, instruktionsfilmer, utbildningsmaterial, panelsamtal, produktlanseringar, företagspresentationer, digitala kickoffer och en massa annat. Vi tar hela produktionen från start till mål, från idé och manus, koncept och art direction till inspelning, redigering och distribution.

KONTAKT

KONTAKT

Johan Abrahamsson

johan@birdh.se 070-771 29 98

Vill du ha vår hjälp med att komma igång med video? Hör av dig!

Mer smart läsning direkt i din inbox. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Birdh