kom-igång-med-instagram_gul_750x750

8 nybörjartips som maxar effekten med Instagram

Är du nyfiken på hur du kan använda Instagram för att marknadsföra ditt företag? Har du kanske redan ett konto men har svårt att veta hur du ska komma igång? Vi har satt ihop en lista med några enkla, men smarta, tips för dig som vill få ut mer av Instagram.

Instagram är världens näst största sociala nätverk med över 1 miljard användare (2021) och plattformen fortsätter att växa. I Sverige använder mer än hälften av alla under 55 år Instagram, så chansen är stor att din målgrupp redan finns där. Att sätta upp konto är kostnadsfritt så du förlorar inget mer än din egen tid på att testa. Vem vet, kanske är Instagram den plattform som saknats i kanalmixen.

Här är en lista med smarta tips så att du undviker vanliga misstag och snabbare får ut det du vill av din närvaro på Instagram.

  1. Starta ett företagskonto. När du har ett företagskonto på Instagram, vilket är kostnadsfritt, får du massor av nyttig information om dina följare och hur de beter sig. Förutom sådant som ålder, kön och var de bor kan du till exempel ta reda på när på dygnet de oftast är inloggade. Allt detta kan du använda för att analysera ditt innehåll och sedan anpassa för bättre effekt. Kanske ser du att målgruppen inte alls är den du trodde – och då kan du antingen skräddarsy dina inlägg för att passa målgruppen du vill åt, eller skifta din taktik och sikta in dig på målgruppen som du redan attraherar.
  1. Få dina följare att stanna – länge! Instagrams algoritmer premierar innehåll som gör att användarna stannar kvar i appen eftersom det gör att de kan sälja fler annonser. Om du skapar innehåll som fångar din målgrupp kommer Instagram därför att prioritera ditt konto över andra. Detta kan du göra dels genom att kolla vilka andra intressen din målgrupp har och skapa innehåll som knyter an till det, dels genom att använda dig av video vilket ofta tar längre tid att titta på än en bild, dels genom att skriva lite längre bildtexter.
  1. Gå rakt på sak. Du har extremt kort tid på dig att fånga användarens uppmärksamhet, ofta kortare än en sekund, så se till att ditt budskap och varumärke syns direkt. Det här gäller framför allt om du sponsrar dina inlägg eftersom vi är snabbare på att skrolla om det kommer en annons i flödet.
  1. Rätt tajming! Så fort det dyker upp nytt content kommer algoritmerna på Instagram att prioritera det över äldre material. Därför är det viktigt att du planerar dina publiceringar så att de matchar dina följares beteende. I Instagramappen kan du se vilka dagar och tider på dygnet som dina följare är mest aktiva och tajma dina publiceringar efter det. Det finns också tredjepartsappar som kan visa dig exakt vilka tider och dagar dina följare oftast är inloggade. Ett bra tips är att göra ett publiceringsschema baserat på detta, så missar dina följare aldrig en uppdatering.
  1. Interagera. Det gäller inte bara att få användare att följa dig och gilla dina inlägg – för att prioriteras av Instagram behöver du skapa en relation till dina följare. Du kanske själv har märkt att dina vänner och familj hamnar högst upp varje gång du loggar in på Insta, och det är för att plattformen premierar användare som de tror har en relation med varandra. Det kan vara att man gillat och kommenterat varandras inlägg, skickat meddelanden till varandra och liknande. Så lägg några minuter i veckan på att gilla och kommentera dina följares innehåll.
  1. Tänk igenom dina hashtags. Det finns många olika skolor vad gäller hashtags. Använd dem aldrig, använd så många som möjligt, eller använd dem litegrann. Här är det därför bäst att du testar dig fram till vad som funkar för just er. Om du väljer att använda dig av hashtags – försök att hitta hashtags som används av många men som inte är alltför populära, då kommer ditt inlägg aldrig att ta sig igenom bruset. Skulle du till exempel använda #travel konkurrerar du med närmare 600 miljoner andra inlägg, men om du istället använder #travelingeurope sjunker den siffran till 80 000.
  1. Överväg annonsering. Precis som hos Facebook är det utmanande att tränga igenom bruset och få stor spridning på inläggen utan att betala för distributionen. Börja med att sätta upp en mindre budget och testa er fram. Ser du att något flyger och ger effekt kan du investera mer.
  1. Gör bra grejer! Såklart. Glöm inte att allt kokar ner till att skapa intressant, relevant och kvalitativ innehåll för just din målgrupp. Annars kommer de inte att stanna, engagera sig eller minnas dig. Och då kommer all energi du lagt att vara helt i onödan.

 

Vill du veta hur Birdh kan hjälpa dig med er kommunikation?

Kontakta:
Johan Abrahamsson
070-771 29 98
johan@birdh.se